Bahana hanya satu kaum memonopoli bekalan makanan

(Sumber: Berita Harian)
isi-isi penting di atas:
1. Langkah Persekutuan Persatuan-Persatuan Penternak Malaysia (FLFAM) menaikkan harga runcit ayam sehingga21 peratus.

2. Tindakan FLFAM itu seolah mencabar kredibiliti kerajaan kerana menaikkan harga runcit ayam sehingga melangkaui harga siling yang ditetapkan.

3. Tindakan FLFAM ini membebankan lagi pengguna di saat kenaikan harga beberapa barangan di pasaran.

4. Ayam standard dijual pada RM7.30 manakala jenis super RM8.15.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Seperti yang kita ketahui penternak-penternak ini terdiri daripada bangsa cina. Apabila kerajaan mengumumkan untuk mengimport ayam kerana masalah kekurangan bekalan, persatuan ini bertindak menaikkan lagi harga ayam. Dari pandangan saya, cina memang tidak ada langsung rasa bertimbang rasa atau patriotik untuk menolong negara yang diambang kenaikan harga. Mereka sebaliknya mahu menyusahkan lagi masyarakat dengan menaikkan lagi harga di pasaran. Dimana tanggungjawab sosial mereka ini? Adakah mereka lebih mementingkan wang dari membantu kerajaan menghadapi senario kenaikan harga minyak ini? Saya tahu orang melayu sudah ada jawapannya.

Penulis ingin menyarankan kerajaan memberikan lesen penternakan kepada bangsa melayu dengan lebih kerap dan mewujudkan satu sistem rantaian perniagaan melayu iaitu dari raw material sampailah ke produk pengguna. Penulis berasakan bahayanya jika bekalan daging ini dimonopoli oleh satu kaum sahaja. Oleh itu, kerajaan perlu wujudkan satu platform dimana Penternak, pengedar dan penjual adalah orang melayu supaya masyarakat melayu tidak terputus bekalan.

Rangkaian melayu:

1>Makanan ternakan (Melayu) ---> Penternak (Melayu) ---> Distributor(Melayu) ---> Penjual (Melayu)

2>bahan organik dari ---> Baja tanaman sayuran(petani melayu) --> penjual (melayu)
haiwan

3>Pengimport (melayu) ---> distributor (melayu) ---> IKS (melayu) ---> penjual (melayu)
Gula, tepung, susu, beras

Siapa yang bertanggungjawab untuk mewujudkan sistem di atas?
1. Kewangan (skim pinjaman): MARA, Badan-badan melayu, Baitul Mal, dll

2. Lokasi (Tanah): Majlis agama islam melalui tanah-tanah wakaf yang terbiar, tanah rezab melayu yang terbiar. dll

3. Dewan Perniagaan melayu

usaha ini perlu dijalankan dikawasan melayu atau lebih tepat lagi di kampung-kampung melayu. Jika satu daerah mempunyai 4 kampung. Maka 2 buah kampung menjadi perintis untuk penternakan ayam/lembu/kambing dan 2 buah kampung lagi menjadi perintis untuk tanaman sayur-sayuran. Di daerah yang lain pula, 2 buah kampung dijadikan perintis penternakan ikan dan 2 buah lagi menjadi tempat perindustrian kecil (IKS) untuk produk makanan halal. JIka disatukan semua daerah-daerah ini, maka wujudlah satu entiti rangkaian perniagaan melayu untuk negeri tersebut. Melalui konsep ini iaitu satu kampung satu produk ini (diperkenalkan Tun Mahathir) saya berasakan orang melayu tidak lagi bergantung kepada bangsa cina lagi.

~ PEMBELA ~